شنبه, 20 جون 2015

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
دوره آموزش کوهپیمایی بانوان ـ جانپناه کهار دوره آموزش کوهپیمایی بانوان ـ جانپناه کهار خانم نگین تبرا

بسمه تعالی

گزارش دوره کارآموزی کوهپیمایی مقدماتی بانوان مورخ 21 و 22 و 28 خرداد

روز اول: پنج شنبه مورخ 21/3/94

طبق هماهنگی انجام شده با مربی و اعضای گروه، تعداد 7 نفر از خانم های گروه کوهنوردی شهریار در کلاس کوهپیمایی مقدماتی رأس ساعت 16 در دفتر گروه حضور بهم رساندیم......

کلاس با معارفه تک تک اعضا و سابقه حضور در کوه آغاز شد. مربی محترم سرکار خانم آرزو جان محمدی کلاس را با لوازم و وسایل ضروری کوه و ایمنی در کوه شروع کردند.

مباحث این دوره از کلاس ایمنی و تعاریف پایه از لوازم و تجهیزات، تغذیه، خطرات کوه، پوشش گیاهی، اکوسیستم، زباله ها، بهداشت، شرایط آب و هوا، هدایت و سرپرستی گروه ادامه پیدا کرد.

انواع گره ها آموزش و توسط طنابچه های انفرادی تمرین شد.

روز دوم: جمعه 22/3/94 (آموزش کوهنوردی و صعود به قله)

برنامه این هفته آموزشی قله کهار بود طبق قرار همیشگی از جلوی مسجد کرشته راس ساعت 4/45 به همراه دوستان کوهنورد و کلاس آموزش کوهپیمایی آقایان شروع به حرکت کردیم. در ساعت 6/30 به روستای کلوان رسیدیم.

قله کهار یکی از قلل البزر مرکزی است که از جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج و از شمال به دره پهناور طالقان و خط الراس غربی مشرف منطقه طالقان است.

کلاس خانم ها 7 نفر به همراه خانم جان محمدی و کلاس آقایان 11 نفر به همراه آقای اسمعیل رهگذر دو گروه از هم جدا شدیم. در ابتدای مسیر شروع به حرکات کششی و لزوم آن برای صعود آموزش داده شد. مربی نحوه درست استفاده و تنظیم کردن باتون و کوله را آموزش دادند.

در مسیر پاکوب حرکت کردیم و تمرین عقبدار و سرقدم و قوانین مرتبط با آن آموزش داده شد. در ساعت 9 صبح در کنار رودخانه صبحانه خوردیم و دوباره شروع به حرکت کردیم. در طی مسیر به آموزش تعریف یال، کوه، تپه، دیوار، گرده، خط الراس پرداخته شد.

نحوه خواندن ساعت بدون داشتن ساعت در روز و شب، آموزش داده شد تا در ساعت 12 به جانپناه به گروه آموزش کوهپیمایی آقایان پیوستیم. بعد از کمی استراحت و نوشیدن آب گوارا و خنک چشمه، گرداگرد مربی جمع شدیم و روی تخته سنگی نشستیم و مباحث روز قبل را مرور و به ادامه درس راجع به لباس و کفش کوه پرداختیم.

به جانپناه برگشته بعد از خوردن ناهار در کنار دوستان در ساعت 14 به سمت پایین شروع به حرکت کردیم. در ساعت 17 به محل پارک ماشین رسیدیم و در ساعت 19/45 دقیقه به سلامت به شهریار رسیدیم.

روز سوم: پنج شنبه 28/3/94

طبق قرار و هماهنگی در ساعت 30 /6 از جلوی مسجد کرشته با 2 دستگاه خودروی شخصی به سمت عظیمیه به همراه 7 نفر از دوستان به راه افتادیم. ساعت 7 رسیدیم و آماده آموزش جلسه ی آخر کلاس شدیم. به صخره سنگی رسیدیم و به آموزش و مرور مجدد گره ها پرداختیم، گره های Hand Over ، 8، بولین، فیشرمن و دبل فیشرمن توسط تک تک اعضا با طنابچه های انفرادی تمرین شد.

قوانین سنگنوردی، انواع دست به سنگ شدن به صورت ناخنی، انگشتی، مچ به صورت افقی و عمودی و مایل، آشنایی با وظایف شخص صعودکننده و شخص حمایت کننده و نحوه انداختن طناب برای صعود و نحوه زدن کارگاه آشنا شدیم و توسط تک تک اعضا صعود و حمایت انجام شد.

بعد از اتمام کلاس در ساعت 11 آزمون کتبی توسط مربی در کنار امداد برگزار شد و در ساعت 12 دوره آموزشی به پایان رسید و به سمت شهریار حرکت کردیم.

مربی دوره: سرکار خانم آرزو جان محمدی

سرپرست، عکاس و تهیه گزارش: سوسن قاسمی

نفرات شرکت کننده: سمیرا عسکری، صغری فرجی، فرزانه الکتریک، سولماز قورت بیگلو، نگین تبرا، عادله جلالی مقدم