چهارشنبه, 31 ژانویه 2018

گزارش برنامه صعود به قله سایت جمعه مورخ 06/11/1396

به نام خدا

* سپاس و درود فراوان خداوندی را که طبیعت زیبا آفرید و به ما نیرویی عطا کرد تا از فراز کوه ها نظاره گر آن باشیم.

معرفی قله و موقعیت جغرافیایی : قله سایت در شرق استان کرج در منطقه حصار در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا و در ابتدای جاده چالوس قرار دارد. اصطلاح سایت به دلیل قرار داشتن تعداد زیادی آنتن های مخابراتی و تلویزیونی و دو رادار بزرگ پدافند هوایی در بالای قله می باشد.

شرح برنامه : طبق هماهنگی های به عمل آمده با 10 نفر از همنوردان باشگاه ساعت 5:10 صبح از مقابل مسجد کرشته شهریار با سوار بر دو وسیله نقلیه شخصی به سمت منطقه حصار استان کرج حرکت نمودیم و در ساعت 6 صبح به محل پارک وسایل نقلیه رسیدیم و بعد از آماده سازی ها، کوله گردی و معرفی دوستان به سرقدمی خانم افسانه رهگذر و آقای محمد محمودی از مسیر دره ویسه به سمت قله به راه افتادیم و بعد از 30 دقیقه پیمایش و عبور از کنار تونل تازه احداث شده به ابتدای یال سمت راست رسیدیم و الباقی مسیر را از دامنه همان یال که تا انتها شیب ملایم و مسیری سنگی دارد ادامه دادیم و سپس بعد از مدتی پیمایش به سمت بالا سمت راست حرکت کرده و به روی یال رسیدیم و الباقی مسیر را که مسیر خوبی برای صعود می باشد به سرعت ادامه داده و در نهایت در ساعت 8:50 به اولین پناهگاه سنگی (پناهگاه کوچک سنگی) رسیدیم و درهمان محل توقف نمودیم و پس از استراحت و صرف صبحانه در ساعت 9:20 مجددا به سمت قله حرکت کردیم. آب و هوای منطقه در طول حرکت به سمت قله ابری و همراه با کمی باد بوده و در نزدیکی و خود قله ما شاهد مقدار بسیار کمی برف بودیم. بالاخره در ساعت 10:45 صبح به قله رسیده و پس گرفتن تعدادی عکس جاده ی خاکی را که در بالای قله قرار داشت را ادامه دادیم و به آن سوی آنتن های مخابراتی و سپس به جاده ی آسفالتی رسیدیم و پس از پیمایش مقداری از این جاده گروه با سرقدمی سرپرست گرامی آقای ناصر درخشان به سمت چپ و پایین قله و به سمت مسیری که به دره ویسه منتهی میشد حرکت کردیم و پس از کمی پیمایش قبل از رسیدن به دره در محلی توقف نموده و پس از کمی استراحت و صرف میوه دوباره شروع به حرکت نموده و در نهایت به ابتدای دره رسیدیم.

مسیر دره ویسه به هنگام بازگشت مسیر خوبی به حساب می آمد زیرا اولا : منابع آب همنوردان تمام شده بود و در این مسیر دو چشمه آب وجود دارد که می توانستیم از این نعمت الهی استفاده کنیم. ثانیا این مسیر دارای درختان و علفزارهایی می باشد که مسیر را تنوع بخشیده و لذت دیگری را به همنوردان عزیز می داد. در مسیر دره گروه در ساعت 12 ظهر در محل چشمه آب دوم اتراق نموده و پس از کمی استراحت و صرف چای و نسکافه و پر کردن بطری های آب خود شروع به حرکت کردیم و نهایتا در ساعت 13:20 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و سپس به سمت شهریار حرکت نموده و در ساعت 14:10 به شهریار رسیدیم.

گزارش برنامه :

ساعت 5صبح روزجمعه مورخ 96.10.22.باتعداد 25 ازدوستان بایک دستگاه میدل باس به سمت تهران حرکت کردیم .پس ازرسیدن وآماده شدن گروه ساعت 6:30 گروه به سرقدمی اقای کردبچه وعقب داری افسانه رهگذر باسرپرستی خانمهای  محبوبه ومهرافرین حاجی آبادی هردوگروه کوهنوردی وکوهپیمایی به سمت جنگل کارا حرکت کردیم .وقتی به جنگل کارا رسیدیم به صلاح دید سرپرستان برای صرف صبحانه نشستیم وبعد ازکمی استراحت گروه کوهیپمایی هم آنجا ماندن وگروه کوهنوردی به سرپرستی خانم محبوبه حاجی آبادی باسرقدمی آقای کردبچه به سمت قله حرکت کردیم .درراه گاهی برای خوردن آب استراحت کوتاهی میکردیم ساعت 10:45دقیقه قله چین کلاغ را صعود کردیم بعد ازگرفتن عکس یادگاری باگروه برای مدت کمی روی قله استراحت کردیم ومشغول خوردن تنقلات شدیم

وبعد ازآمادشدن دوستان به سمت پایین حرکت کردیم ودرساعت 13:15 دقیقه به جنگل کارا پیش دوستان کوهپیمایی رسیدیم وبرای صرف نهار کمی استراحت کردیم وبعد به سمت پایین حرکت کردیم ودرساعت 16 بسلامت به شهریار رسیدیم .

سه شنبه, 09 ژانویه 2018

گزارش برنامه کوهپیمایی دره آدران مورخ 96.10.15

گزارش برنامه:

صبح جمعه مورخ 96.10.15 ساعت 6 صبح به اتفاق  9نفر ازدوستان با یک دستگاه ون ازروبروی مسجد به سمت کرج حرکت کردیم.در ساعت7 ماشین را در اول راه پارک کرده و به دلیل شیب تند تا باشگاه پیاده روی کردیم.

مسیر پاکوب را به سمت شمال در پیش گرفتیم،بعد ازطی مسافتی برای کم کردن لباسها و استراحت کوتاه ایستادیم.درطول راه به عمارتی برخوردیم که ملک شخصی بود و همه ی ما متعجب از نحوه ی ساخت آن بودیم که البته بسیار زیبا بود.بعد از دیدن عمارت تیم به دو گروه تقسیم شد و گروه 5نفره به سمت ارتفاعات سمت راست دره (درختان اوج)حرکت کردند.

در طول مسیر زیبایی دره ،درختان،رودخانه و طبیعت زیبا کاممان را شیرین تراز قبل کرد و حسابی از زیبایی طبیعت لذت بردیم.در ساعت 9:30دقیقه برای صرف صبحانه کنار چشمه ای زیبا توقف کردیم.بعد از صرف صبحانه مسیر برگشت را پیش گرفته و طبق قرار قبلی کنار عمارت منتظر بقیه اعضا شدیم و بعد از گرفتن عکس دست جمعی کنار عمارت به پیمایش ادامه مسیر پرداختیم.

در ساعت 12:15دقیقه به پارکینگ رسیده و به سمت شهریار روانه شدیم.و ساعت 1:30دقیقه سلامت به شهریارهمیشه سبز رسیدیم.

مسیرهای اصلی صعود به قله سکه نو :

1.مسیر غربی :روستای وارنگه رود .دره هزار لا.گردنه هزار لا.قله سکه نو

2.مسیر غربی :روستای وارنگه رود .ازکنار دکل مخابرات .یال غربی .قله سکه نو

3.مسیر جنوبی غربی :روستای  ولایت رود .یال جنوب غربی. قله سکه نو

صبح جمعه مورخ 96.10.15 ساعت 4صبح به اتفاق 12نفر ازدوستان با یک دستگاه ون ازروبروی مسجد به سمت کرج حرکت کردیم .که در طول راه 4نفر ازدوستان هم باماشین شخص به ما پیوستنند .ساعت 6به روستای وارنگه رود رسیدیم.بعد ازآماده شدن گروه درساعت 6:30 دقیه صبح به سرقدمی آقای علی زینعلی وعقب داری آقای حمد ا لله رهگذر وسرپرستی آقای ناصر درخشان به سمت قله حرکت کردیم .بخاطر بارش چند روز قبل مسیر دارای حجم زیادی برف بود که دوستان به نوبت شروع به برفکوبی  کردن .

هرچقدر که به سمت بالاتر میرفتیم باد شدیدتر میشد وهواسردتر میشد .ساعت 9:15دقیقه به صلاحدید سرپرست کمی به قسمت پایین رفتیم زیر چند تخته سنگ بزرگ برای صرف صبحانه نشستیم تا درمعرض باد نباشیم بعد ازحدود یک ربع استراحت وصرف صبحانه بخا طر شرایط هوا وباد شدید وسرما شروع به حرکت به سمت قله کردیم .در طول راه گاهی برای خوردن آب استراحت کوتاهی میکردیم .مسیر صعود ازروستا تاقله بدون هیچ مشکل خاصی 6:30ساعت طی شد .دونفر ازهمنوردان به دلیل حال نامساعدشان به سمت قله نیامدن وبقیه همنوردان  ساعت 12:30 دقیقه قله سکه نورا صعود کردیم .بخاطر سرمای وباد خیلی شدید که درحال وزیدن بود چندتا عکس یادگاری روی قله انداختیم وبعد ساعت 13بعدظهر به سمت پایین حرکت کردیم.ازروی این قله ،قلل فراوانی مانند : کمان کوه ،آزاد کوه ،سرخاب،هرزه کوه ،سی چال وتوچال و...قابل مشاهده است . ساعت 14:15 دقیقه برای صرف نهار کمی استراحت کردیم وبعد به سمت پایین حرکت کردیم ودرساعت 17 تمامی اعضا تیم بارسیدن به روستا وسپری کردن یک صعود موفق ودلنشین به سمت شهریار حرکت کردیم ودرساعت 19:30 دقیقه بسلامت رسیدیم .

چهارشنبه, 27 دسامبر 2017

1396تقویم برنامه های3ماهه ی فصل زمستان

گزارش برنامه کوهنوردی وکوهپیما یی شهرستانک به بازاراک

روز جمعه مورخ 96.9.24 .طبق قرار همیشگی درساعت 5 صبح  با تعداد22 نفر ازدوستان با یک دستگاه میدل باس ویک ماشین شخصی البته باکمی تاخیردرساعت 5:20دقیقه به سمت جاده چالوس حرکت کردیم .پس ازعبور از سد امیرکبیر وتونل شماره 8 ازسه راهی شهرستانک مسیر رابه سمت راست ادامه دادایم ودرساعت 7.30 دقیقه به پل شکسته رسیدیم .پس ازپیاده شدن واماده کردن کوله هایمان گروه کوهنوردی وکوهپیمایی ازهمان ابتدای مسیر از ما جدا شدن .گروه کوهنوردی درساعت 7.45 دقیقه، ازسمت راست با سرقدمی اقای شهرام کریمی وعقب داری آقای حمدالله رهگذر به سرپرستی آقای ناصردرخشان به طرف کاخ ناصری براه افتادیم وگروه کوهپیمایی به سرقدمی محمد محمودی وعقب داری اقای نقوی وسرپرستی خانم شفیع زاده ازسمت چپ به سمت چشمه گلکیله به راه افتادن .پس ازگذشتن ازکوچه باغ ها به کاخ ناصری رسیدیم کاخ ناصری (مهمترین جاذبه شهرستانک )میباشد .که ازدوران قاجاردرفهرست میراث ملی به ثبت رسیده ومدتها ست  به مخروبه ای تبد یل شده است.

گروه دریک صف مرتب ومنظم ازکنار رودخانه به سمت آبشار براه افتادیم.

در طول مسیر بدلیل این که حال یکی ازهمنوردان مساعد نبود .خیلی اهسته حرکت میکردیم وهوا هم با این که آفتاب بود ولی سوز زیادی داشت.تا این که درساعت 10:30 دقیقه به بالای آبشار شهرستانک زیر نور آفتاب روی یک تخته سنگ بزرگی برای صرف صبحانه وکمی استراحت نشستیم .بعد ازصرف صبحانه بنابر صلاح دید سرپرست دونفرازهمنوردان به طرف پایین پیش گروه کوهپیمایی برگشتن.بخاطر همین حدودا یک ساعت اززمان برنامه عقب افتادیم.درساعت 11 به سمت بالا حرکت کردیم وازسمت راست به سمت خط اراس شهرستانک به سمت بازارک حرکت کردیم .مسیر دارای شیب خیلی تندی بود وهمین باعث میشد که به اهستگی حرکت کنیم .دراینجا ازیک مسیر صخرهای رد شدیم که دست به سنگ شدیموبعد دوباره به سمت بالاحرکت کردیم .

بخاطر تایم ازدست رفته وقا نون قله که ساعت 13بود هرجا بودیم باید برمیگشتیم وتقربیا یک ساعت به قله به دستور سرپرست برنامه به سمت پایین حرکت کردیم ودرساعت 15 به کاخ ناصری رسیدیم وبعداز استفاده از ازسرویس بهداشتی وچون دوستان کوهپیمایی هم درماشین منتظر مابودن به سمت ماشین حرکت کردیم ودساعت 16 سوار ماشین شدیم وگروه کوهپیمایی هم درساعت 9 صبح مشغول صرف صبحانه بودن وبعد به سمت چشمه حرکت کردن وبعد درساعت 11:10 دیقه به سمت کاخ ناصری حرکت کردن وساعت 13:30 دقیه به قلعه ناصری رسیدن وبعد از صرف نهار واستراحت ساعت 15 به سمت ماشین حرکت کردن ومنتظر ما بودن ودرساعت 18 به شهریار رسیدیم .

پنج شنبه, 14 دسامبر 2017

گزارش برنامه کوهپیمایی دره آدران مورخ 96.9.17

گزارش برنامه:

جمعه ای دیگر در هوای دل انگیز اما کمی سرد اینبار عزم رفتن به سمت دره ی زیبای آدران را کردیم.درقرار همیشگیمان در ساعت 6همراه با 11نفر ازهمنوردان شهریار را ترک کردیم.در ساعت 7:15 دقیقه ماشین را در اول راه پارک کرده و به دلیل یخ زدگی مسیرو شیب تند تا باشگاه پیاده رویکردیم.حدودا نیم ساعت از مسیررا پیموده بودیم که یکیاز همنوردان بخ دلیل نداشتن آمادگی ذهنی و ترس از ارتفاع از ادامه دادنمسیر باز ماند و توسط دو تن ازهمنوردان تا ماشین مشایعت شد و 6نفر دیگر گروه به مسیر خود ادامه دادیم.مسیر پاکوب را به سمت شمال در پیش گرفتیم،درطول راه به عمارتی برخوردیم که ملک شخصی بود و همه ی ما متعجب از نحوه ی ساخت آن بودیم که البته بسیار زیبا بود.در همین حال بودیم که دو همنورد دیگرمان به ما پیوستند.

در طول مسیر زیبایی دره ،درختان و برف کاممان را شیرین تراز قبل کرد و حسابی از زیبایی طبیعت لذت بردیم.در ساعت 9:35دقیقه برای صرف صبحانه با شیرینی گروه کوهنوردی دیگری که تولد داشتن پذیراییشدیم و در شادی آنها سهیم شدیم.

در ساعت 5:10دقیقه به سمت ماشین حرکت کردیم و در مسیر ازبرف بازی با همنوردان لذت بردیم و در ساعت 12:15 پیش ماشین رسیدیم و به سمت شهریار روانه شدیم.و ساعت 1:10دقیقه سلامت به شهریارهمیشه سبز رسیدیم.

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در ۵۵ کیلومتری شمال شرقی کرج و ۹۰ کیلومتری تهران جای گرفته است. شهرستانک از روستاهای بسیار قدیمی و خوش آب و هوای واقع در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی می باشد، این روستا در شمال شرق توچال واقع شده و این مسیر توسط کوهنوردان قابل استفاده است و بهترین مسیر دسترسی به روستای شهرستانک (جاده چالوس، نرسیده به گچسر، خروجی شهرستانک) می باشد.

شهرستانک که روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال است، روستایی تاریخی به شمار می رود و ناصرالدین شاه قاجار در آن کاخ ویژه ای داشته که امروزه به کاخ شهرستانک شناخته می شود. با نگاه به یادگارهای تاریخی به جا مانده، دیرینگی این روستا به سده ششم هجری قمری می رسد. قلعه دزدبند (قلعه دختر)، تپه شنستون (شن ستون) و کاخ شهرستانک (کاخ ناصرالدین شاه) از آثار تاریخی این روستاست. در کنار کاخ ناصری کتیبه‌ای سنگی مربوط به‌‌ همان دوران موجود می‌باشد و در نزدیکی کاخ چشمه گله گیله قرار دارد.

کاخ ناصری

مهمترین جاذبه شهرستانک، کاخ ییلاقی ناصرالدین‌شاه می باشد. این کاخ که به عنوان بنای بجا مانده از دوران قاجاریه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده مدتهاست به مخروبه‌ای تبدیل شده است.

این کاخ تاریخی که به کاخ ناصری نیز شهرت دارد در سال 1295 هجری قمری به دستور ناصرالدین‌شاه در دره گل کیله شهرستانک بنا شد. خانواده ناصرالدین‌شاه قاجار برای گذراندن ایام گرم تابستان به اتفاق اعضای حرمسرای ناصری و خدمه از تهران رهسپار این کاخ می‌شدند.عمارت دارای 19 اتاق در 2جبهه شمالی و شرقی عمارت است که کاربری خدماتی داشت. این مجموعه‌ همچنین دارای 2حمام است که یکی از آنها مورد استفاده همراهان شاه بود و دیگری به شخص ناصرالدین‌شاه اختصاص داشت.نقاشی‌های موجود در عمارت این کاخ اثر دست استاد کمال الملک نقاش است.

گزارش برنامه جمعه 26/8/96 شهرستانک قلعه ناصری

شرح گزارش :

ساعت 5:17 صبح به سمت جاده چالوس حرکت کردیم و ساعت 7:10 به شهرستانک رسیدیم و بعد از پارک کردن ماشین در اخرین نقطه جاده یعنی پل سیمانی شکسته پارک کردیم و اماده حرکت شدیم بعد از گرفتن چند عکس گروهی با اقای رهگذر و همنوردانش که به سمت قله بازرک میرفتند به راه افتادیم و در ابتدای مسیر جاده خاکی به سمت قلعه ناصری همنوردان کوهنورد از ما جدا شده و به سمت قله رفتند و ما هم به براه خود ادامه دادیم بعد از رسیدن به قلعه چون در ساعات اول صبح بود هنوز در قلعه را باز نکرده بودند ما به اتفاق دوستان مسیر خود را به سمت چشمه ادامه دادیم و بعد از گذشتن از کنار رودخانه در مسیر پا کوب و پشت سر گذاشتن شیب تند زیر چشمه به باغ میوه رسیدیم ساعت 9:11 برای خوردن صبحانه اتراق کردیم و بعد از خوردن صبحانه مفصل به سمت ارتفاعی که بالای چشمه قرار داشت صعود کردیم و بعد از ان از مسیر جاده خاکی به دلیل اینکه نفرات گروه کوهپیمایی قدرت پایین امدن از شیب تند مسیر را نداشتند به سمت پارکینگ حرکت کردیم ساعت 13:00 به پارکینگ و بعد از اندکی استراحت به سمت شهریار راه افتادیم و ساعت 15:00 به شهریار رسیدیم.

گزارش برنامه :

جمعه ساعت 5:45 دقیقه با تاخیر دودستگاه خودروی شخصی به سمت شهرستانک حرکت کردیم ساعت 7:25 دقیقه به جاده خاکی شرق روستای شهرستانک وپارگینگ ماشین پل شکسته سیمانی رسیدیم .بعد از اماده شدن هر دوگروه کوهنوردی وکوهپیمایی مسیر جاده خاکی را به سمت جنوب روستای حرکت کردیم .سر دوراهی مسیر قصر ناصری گروه کوهپیمایی به سرپرستی آقای سعید رهگذر ازما جداشده وبه سمت قصر ناصر ادامه مسیر داده ،گروه کوهنوردی به سرقدمی خانم فاطمه سردابی وعقب داری آقای سفیری مسیر را ازجاده خاکی سمت چپ را به سمت دره سمت چپ ازمسیر پاکوب ادامه دادیم تاوارد دره شده ویال سمت راست دره رابه سمت قله ادامه دادیم وساعت 9:45 دقیقه نزدیک قله فرعی اول جهت صرف صبحانه توقف نمودیم .بعد از خوردن صبحانه مسیر را به سمت قله ادامه داده ونفرات به دو دسته تقسیم شدند .با هماهنگی سرپرست دوستان به سمت قله حرکت نمودند وبناشد ساعت 12:30 دقیقه دوستان هر کجا بودند به سمت پایین برگردند.ماهم ادامه مسیررا ادامه داده وبعد از گذاشتن از قله های فرعی به زین اسبی رسیده وبه سمت قله ادامه دادیم .ساعت 12 ازادامه مسیر منصرف شده ومشغول استراحت وخوردن تنقلات شدیم .دوستان  ساعت 12:30 دقیقه نزدیک قله بعداز گرفتن عکس واستراحت به سمت ما برگشتند وبعد از استراحت کوتاه وتوضیح سرپرست روی نقشه ونشان دادن وقلل اطراف به سمت پایین از مسیر زین اسبی وپاکوب به سمت دره شهرستانک که از قلل بازارک شاهنشین وتوچال سرچشمه میگرد حرکت کردیم .بعد ازرسیدن به دره شهرستانک مسیر را به سمت چشمه ادامه داده وقبل از چشمه جهت صرف نهار ساعت 15 توقف کردیم .وبهد از صرف نهار به سمت چشمه حرکت کردیم بعد زا بازدید از قصر ناصری وگرفتن عکس از مسیر زیبای شهرستانک ازمسیر روستا ادامه دادیم وبعد از مدتی از کوچه باغ سمت راست به سمت پل سیمانی حرکت کردیم ساعت 17 به پارکینگ ماشین رسیده وسوار شدیم وبه سمت شهرایر حرکت کردیم وساعت 19:30 دقیقه به شهریار رسیدیم .

سرپرست برنامه کوهنوردی :آقای حمدالله رهگذر

3.مسیر و زمان پیمایش و غیره... میباشد

مسیرهاییکه می توانیم به منطقه دارآباد برسیم عبارتند از :

1.از طریق میدان تجریش و با وسیله عمومی از شمال

2.از مسیر غرب و جنوب غربی /آزادگان شمال/اتوبان همت غرب به شرق/ صیاد شیرازی یا امام علی بسمت شمال

3. از شرق و جنوب شرقی/ اتوبان شهید بابائی/ شهید ذین الدین/ و رسالت بسمت امام علی و شمال

4.از جنوب /آزادگان /امام علی  یا صیاد شیرازی بسمت شمال.

با توجه به مسیرها و بزرگراه های مذکور خود را به بلوار یا بزرگراه ارتش رسانیده و از آنجا وارد منطقه داراباد میشویم وسپس از طریق خیابان پورابتهاج وارد خ شهید محبی شده و در سمت چپ خود را به دره دارآباد وابتدای مسیر کوه پیمایی میرسانیم.

*معرفی منطقه دارآباد/ دارآبادچیست وکجاست؟

داراباد پیش از این یکی از روستاهای پیرامون تهران بشمار میرفت/ دارآباد از سوی شمال به رشته کوه توچال و از جنوب به زمین های اقدسیه از سوی شرق به جایی بنام باقلی زار  واز غرب به زمینهای رحمت آباد مشرف است/

دارآباد پس از ساختن از ساختن کاخی در زمان مظفرالدین شاه قاجار در این ابادی شاه آباد نام گرفت ولی بعدها دوباره نام پیشین به آن برگردانده شد که هنوز قنات این محل بنام شاه اباد معروف است(گفته می شود پزشکان فرانسوی به خاطر بیماری اسم مظفر الدین شاه قاجار دارآباد را برای درمان به واسطه آب وهوای خوبش مناسب دانسته بودند)اطراف رودخانه بدلیل وجود رطوبت زیاد در گذشته مکانی پر از درختان طبیعی بوده است /دار واژه پهلوی به معنای درخت وچوب والوار و ازین قسم ...بوده است که در برخی نواحی از جمله گیلان  همچنان کاربرد دارد.

در جنوب شرقی دار اباد تپه ای باستانی بنام سیمین قلعه قرار دارد که در آن کاوشهای باستان شناختی نیز انجام شده است داراباد دو قنات داشت که یکی از انها را به نام اقدسیه اختصاص داده بودند وآب قنات دیگر به نام سید ابگوشتی که در شرق روستاست به تهران می رود. کوه های دارآباد که به دوسوی این دهکده را در بر گرفته اند رشته اصلی توچال است که دامنه شرقی آن تا قوچک ادامه دارد مراتع شمالی آن از توچال به این شرح می باشد:

شهر بانو کشک/ کمردگور/تخت شاه/الش گا/چپ دره/کل نو/توپزبلند/چال مگس/بند چلچلا/فراخ سینه/سیردورو/درازلش/میردلو/ پهنه خرگوش/

و در بخش جنوبی :

پیاز چال/ دره وزوا/عرق چینک/خوش چال بالا/خوش چال پایین

رودخانه داراباد شرقی ترین رودی است که از رشته کوه توچال وارد تهران می شود. این رود در شمال شرقی شهر تهران از یال رشته کوه توچال و قلل پیازچال سرچشمه گرفته وبه دارآباد ودره های شمال غرب وجنوب شرقی در شرق قله پیازچال حرکت کرده و به ابهای درازلش وچشمه های سیردورو پیوسته واز دره فراخ سینه وارد روستای دارآباد میشود. این رود پس از آبیاری باغهای دارآباد/ لارک/ازگل/وچند کشتزار که در گذشته بسیار بودند وارد رودخانه و مسیلی پهناور شده وپس از عبور از زیرگذ ر بابائی و لویزان و حسین آباد/ مبارک اباد/ شمس آباد/ وگذر از زیر بزرگراه رسالت مسیل باختر میریزد

پوشش گیاهی طبیعی وجانوری منطقه: تمشک/ریواس/سماق/آویشن/پونه/زرشک/گردو/بادام/گزنه/بیدمشک/درختان سرو/لاله/کنگر و گون و غیره ... میباشد

که هر کدام ازاین گیاهان در منطقه خاصی رشد می کنند به طوریکه در سایر مناطق اصلا آنها را نمی یابید مثلا سماق فقط در ابتدای دره و در کنار رودخانه وجود دارد و برعکس زرشک در ارتفاعات بالا در منطقه باغچه خلیل رشد میکند که معمولا در اواخرمهر ماه فصل چیدن زرشک و سماق است آویشن در ارتفاعات نزدیک قله میروید.

768 گونه گیاهی وجانوری در منطقه شمیرانات وجود دارد همچنین این منطقه به عنوان ذخیره گاه وبانک ژنی گیاهی وجانوری محسوب می شود به طوری که بر اساس مطالعات انجام شده بر اساس طرح های مدیریت جامع وتفضیلی منطقه بیش از 600 گونه گیاهی و168 گونه جانوری با گونه های شاخص و اندمیک(بومی) نظیر قوچ و میش البرزی وکل و بز و انواع پرندگان شناسائی شده اند

قله  دارآباد یا مونگ چال: یکی از شرقی ترین  قلل رشته

کوه توچال به ارتفاع تقریبی بقولی 3160 یا 3193 متر می باشد

این قله در شمال شهر تهران و شهرستان شمیران واقع شده ا ست که آخرین قله خط راس کوههای شمیران از غرب به شرق است

اولین وبهترین مسیر قله از یالی بنام شن سیا ه می باشد که پس از عبور از یال دراز لش وکنار پادگان به قله ختم می شود ومسیرهای دیگری هم از طریق یالهای دره داراباد صعود می شوند.

ب: شرح برنامه گروه

گروه به دو بخش تقسیم شدند

1.گروه کوهنوردی

2.گروه کوهپیمایی

شروع برنامه با حرکت یک دستگاه مینی بوس بنز سفید رنگ برای گروه کوه نوردی و یک دستگاه ون سبز رنگ برای کوهپیمایی راس ساعت 5.35 دقیقه بامداد روز جمعه مورخ 19 ابان 96 از مقابل مسجد کرشته واقع در تهران/ شهریار/ خ مصطفی خمینی شروع شد.

گروه دوم هم به قصد کوهپیمایی در منطقه دارآباد و باغچه خلیل با یک دستگاه ون حرکت نمودند.گروه نخست پس از طی مسیر و سوار کردن یکی از همنوردان در بین راه از مسیر جاده شهریار / فتح/ آزادگان بسمت شمال خود را به اتوبان همت رسانده و از انجا بسمت شرق تهران  حرکت نموده و از طریق بزرگراه امام علی به بلوار ارتش رسانند پس از آن از طریق خیابانهای منطقه حدود ساعت 6.45 دقیقه به دارآباد که محل مورد نظرمان بود رسیدیم و در محل پارگینگ از ماشین پیاده شدیم.

دو گروه پس از پیمودن مسیر کوتاهی دور هم جمع شده و با تشکیل دایره ای حرکات کششی برای آماده سازی بدن انجام دادند و پس از آن و گرفتن چند عکس یادگاری راه افتادند که ساعت حدود 7.5 دقیقه بامداد بود.هر گروه به مقصدی که از قبل برنامه ریزی شده بود رفتند.ارتفاع نقطه شروع 1750 متر می باشد.اینجا سه راه وجود دارد:

1.مسیر دره مقابل که تا چند صد مترادامه دارد وسپس برای افراد غیر حرفه ای  قابل عبور نیست این مسیر دره کوتاه ولی بسیار زیباست که چشمه آبی در وسط قرار دارد و در انتها به آبشار میرسیم که عبور از این مرحله بسمت قله فقط برای کوهنوردان دارای مهارت امکان پذیر می باشد

2.مسیر سمت چپ دره که یک راه پاکوب نسبتا عریض است وامکاناتی از جمله سرویس بهداشتی در طول مسیر فراهم است و پس از طی مسیری در نهایت به سمت دره سرازیر می شود.

3.مسیر سمت راست با گذر ازروی پل که مسیر اصلی کوهپیمائی دارآباد و مسیر مورد نظر ماست با عبور ازپل سنگی در مسیری قرار میگیرید که شیب نسبتا خوبی هم دارد وپس از پیمودن 200 تا300 متربالاتر به مجتمع پذیرایی دارآباد رسیدیم حدود ساعت 7.20 دقیقه بامداد در اینجا امکاناتی از قبیل کافه / سرویس بهداشتی/ شیر آب/ وسایل کوهپیمایی و غیره....برای خریدن هم دارد. گروه چند دقیقه ای برای استفاده از سرویس بهداشتی در این نقطه توقف داشت وپس حرکت کردن ساعت 7.35 طی مسافتی حدود 100 متر جلوترو حدود زمان 5 دقیقه پیاده روی از مسیر اصلی که بصورت جاده باریکی بود به تابلو راهنمایی بر میخوریم که ضمن معرفی محل مسیر صعود به قله را نشان میدهد وارد منطقه ی پاکوب درقسمت  ابتدا وپایین یال شن سیاه که در ابتدا از میان درختان سرو می گذشت شدیم حدود ساعت 7.40 دقیقه.

بسمت صعود:

از اینجا به بعد همانطور که ذکر شد وارد پاکوب شدیم و از لابه لای درختان سرو گذشتیم تا به محل سوار شدن به یال شن سیاه رسیدیم در بین راه جناب رهگذر سرپرست گروه در مورد آداب راه رفتن در کوه سخنانی را ایراد فرمودند ساعت 7.52 دقیقه پس از پیمودن این راه راس ساعت 8.12 دقیقه رسیدیم سر یال شن سیاه با ارتفاع 2160 متر.بعد از حدود نیم ساعت پیاده روی بصورت زیگ زاگ به دوراهی با تابلو راهنما رسیدیم تابلو مسیر سمت چپ را چشمه دراز لش وقله دارآباد و.... و مسیر سمت مستقیم که مسیر مورد نظر ما بود را دره زیر برجک حاجی آباد نشان می داد که هر دو مسیر به قله راه دارد اما مسیر مستقیم ازسر یال شن سیاه با ارتفاع 2160متر کوتاه تر بوده و در کمتر از 1.5 ساعت ما را به خط راس با ارتفاع 2500 متر میرساند در طول مسیر قبل از رسیدن به خط راس لوله آب قطور با سوراخی که ایجاد وحالت چشمه ای شده وجود دارد که آخرین منبع آبی هست که میتوان درمسیر از آن استفاده وتجدید قوا کرد در این محل گروه حدود 10 دقیقه استراحت کوتاه وخوردن مختصری خوراکی قمقمه ها را از این اب بسیار گوارا پر نموده و حدود ساعت 8.45 دقیقه صبح بسمت خط راس حرکت کردیم قبل از رسیدن به خط راس بنا به پیشنهاد سرپرست گروه تعدادی از افراد با حرکت سریعتر از حد معمول مسیر ی را با سرعت بالا رفته و دوباره 100 قدم بسمت پایین حرکت میکردیم که این کار تا 3 بار انجام شد و بسیار نفس گیر بود و زربان قلبمان تا حد زیادی بالا رفت که دفع سوم افراد بصورت آزادباش از سیم خواردار گذر کرده  ساعت 9.30 دقیقه و خود را به اتاقک نظامی بالا رساندند و توقف نمودند تا بقیه اعضا گروه در آنجا با هم ملحق شوند و در این محل صبحانه صرف شد در طول مسیر و در موقع صرف صبحانه سرپرست نحوه گره زدن طناب و توضیحاتی در مورد سر قدم بودن به اعضا گروه آموزش دادند.

پس از صرف صبحانه و تجدید قوا مجدد گروه بسمت قله حرکت نموده در مسیر صعود به قله سرپرست در مورد تخمین مسافت تستی از اعضا گروه برقرار نمود و پس از آن  بنا به پیشنهاد سرپرست .گروه ساعت 11.30 دقیقه قبل از ظهر بر روی خط راس به ارتفاع 2980 متر بصورت ازاد باش  هر کس بنا به توانایی و سرعت خود  مسیر صعود به قله را پیمودند  که اعضا گروه آنهاییکه پیشتاز بودند بترتیب اولین نفرات  از  ساعت 12.5 تا ساعت حدود 12.35 دقیقه قله را صعود کردند به این ترتیب کل اعضا گروه شهریار که جمعا 19 نفر بودند موفق به صعود قله داراباد با ارتفاع 3160 بقولی هم 3193 شدند و در جان پناه قله پس از کمی استراحت و صرف نهار و اظهار شادمانی ساعت 1.15 دقیقه بسمت پایین به حرکت درامدیم در مسیر برگشت از مسیر و یال دیگری که به چشمه درازلش منتهی میشد حرکت نموده و در مسیر بعلت شیب ووجود سنگریزه های زیاد مسافتی را بصورت شن اسکی پایین آمدیم بین راه استراحت 5 دقیقه ای2.30 الی 2.35 دقیقه داشتیم و درادامه مسیر تراورس نموده واز طریق پاکوب مطمئن تری سوار یال فراخ سینه شدیم و مسیر را تا چشمه درازلش ادامه دادیم و در ساعت 3.30 دقیقه به تابلوی راهنمای  دم چشمه درازلش رسیدیم که  روی تابلو ضمن معرفی محل و راه ها نوشته بود ارتفاع 2379 متر. در آنجا گروه به استراحت کوتاهی پرداختند و پس از آشامیدن و برداشتن آب گوارای چشمه مسیر پاکوب  را از چپ بسمت پایین بقصد سوار شدن بر روی  یال شن سیاه  ادامه داده و پس از گذشتن از دره وپیمایش مسافتی در سر دوراهی که موقع صعود آخرین ایستگاه برداشت اب بود رسیده و ازمسیر پاکوب  سمت راست آن سوار بر یال شن سیاه شده و مسیر را بسمت پایین از روی یال ادامه دادیم. ساعت حدود 5.10 دقیقه به مجتمع رفاهی رسیدیم و در آنجا پس از استراحت کوتاه مسیر را بسمت پارکینگ و محل سوار شدن ماشین ادامه داده و حدود ساعت 5.20 دقیقه  در محل قبل از سوار شدن به ماشین برای سرد کردن بدن گروه بصورت دایره بزرگی در آمده  به حرکات کششی پرداختیم سپس حدود ساعت 6.50 دقیقه عصر وارد مینی بوس مورد نظر شده و از طریق خیابانهای منطقه داراباد بترتیب از طریق بلوار ارتش وارد بزرگراه امام علی / همت شرق به غرب/ آزادگان شمال به جنوب و در نهایت وارد فتح شده و از جاده شهریار خود را ساعت 6.55 دقیقه به محل پیاده شدن در جلوی مسجد کرشته  در شهریار رسانیدیم.

وظعیت آنتن دهی موبایل در منطقه :

در طول مسیرقله آنتن دهی نسبتا خوب وجود دارد.

سخن پایانی: لازم میدانم صمیمانه از مربی و  سرپرست گروه جناب اقای اسمعیل رهگذر کمال تشکر و قدر دانی را بعمل بیاورم چرا که ایشان  از ابتدا تا انتهای سفر با صبر وشکیبائی و کارآمدی تمام موارد وراهنمایی  و تذکرات به جایی را که لازم بود داده شود را از همنوردان دریغ نمیکرد و باعث شد که در نهایت کل اعضائ گروه صعود ی بدون دغدغه و حادثه داشته باشند و طی مسیر کنند ومواردی که در طول سفر متذکر میشدند درسی بود برای کوهنوردی و انشاالله صعودهای بعدی.

سپاس فراوان از کلیه بانیان برنامه و باشگاه کوهنوردی شهریار

سپاس فراوان از همنوردانم که در این برنامه صعود نهایت اخلاق وموارد و موازین حرفه ای اخلاقی و اجتماعی کوهنوردی وحفاظت از محیط زیست را رعایت نمودند.

بدرود

در ادامه مطالبی درباب تابلوهای راهنمای موجود در مسیر قله ی دارآباد در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم:

مطلب تابلوهای مسیر توچال مورد توجه برخی دوستان از جمله عموجابر قرار گرفت . به همین خاطر تصمیم گرفتم از مسیرهای دیگر نیز که تابلوهای در آن نصب شده عکس بگیرم و در سایت قرار دهم
من جمعه ۱۰/۱۲/۱۳۸۶ به قله دارآباد رفتم . تعدادی از تابلوهای نصب شده بود که تصاویرشان در اینجا آمده است . به مختصات جغرافیایی آن توجه نمایید . با استفاده از جی پی اس می تواند موقعیت تابلو ها را روی نقشه پیدا کرد .

نام محل : سربند غلاک و ارتفاع ۱۸۷۴ متر این تابلو در ابتدای مسیر پس از بوفه حدود ۲۵ دقیقه ای از مبداء حرکت قرار دارد و

معمولاً در این موقعیت چادر راهنمایان هیئت کوهنوردی قرار دارند

نام محل : دره زرد بند در ارتفاع ۱۸۹۳ متر . این تابلو از تابلو قبلی حدود ۳۵ الی ۴۰ دقیقه فاصله زمانی دارد . و در شیب یال نصب شده است

عکس تابلو زیر را موقع بازگشت گرفتم ۰ بالای چشمه نصب شده بود . برای رسیدن به این چشمه دو مسیر وجود دارد . یکی انتهای مسیر سنگ چین است که عموماً از این مسیر استفاده می کنند و دیگر مسیر قله است که پس از تابلو دوم به سمت چشمه ادامه مسیر دهید .

خط الراس قله دارآباد ، برف تا حدود ۵/۱ متر تابلو پر شده است . این تابلو حدود ۴۰ دقیقه ایی قله قرار دارد و در ارتفاع ۲۹۸۰ متری نصب شده است .