گزارش برنامهمجموع گزارش برنامه های گروه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک از توابع آسارای کرج در ۵۵ کیلومتری شمال شرقی کرج و ۹۰ کیلومتری تهران جای گرفته است. شهرستانک از روستاهای بسیار قدیمی و خوش آب و هوای واقع در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی می باشد، این روستا در شمال شرق توچال واقع شده و این مسیر توسط کوهنوردان قابل استفاده است و بهترین مسیر دسترسی به روستای شهرستانک (جاده چالوس، نرسیده به گچسر، خروجی شهرستانک) می باشد.

شهرستانک که روستایی کوهستانی در شمال کوه توچال است، روستایی تاریخی به شمار می رود و ناصرالدین شاه قاجار در آن کاخ ویژه ای داشته که امروزه به کاخ شهرستانک شناخته می شود. با نگاه به یادگارهای تاریخی به جا مانده، دیرینگی این روستا به سده ششم هجری قمری می رسد. قلعه دزدبند (قلعه دختر)، تپه شنستون (شن ستون) و کاخ شهرستانک (کاخ ناصرالدین شاه) از آثار تاریخی این روستاست. در کنار کاخ ناصری کتیبه‌ای سنگی مربوط به‌‌ همان دوران موجود می‌باشد و در نزدیکی کاخ چشمه گله گیله قرار دارد.

کاخ ناصری

مهمترین جاذبه شهرستانک، کاخ ییلاقی ناصرالدین‌شاه می باشد. این کاخ که به عنوان بنای بجا مانده از دوران قاجاریه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده مدتهاست به مخروبه‌ای تبدیل شده است.

این کاخ تاریخی که به کاخ ناصری نیز شهرت دارد در سال 1295 هجری قمری به دستور ناصرالدین‌شاه در دره گل کیله شهرستانک بنا شد. خانواده ناصرالدین‌شاه قاجار برای گذراندن ایام گرم تابستان به اتفاق اعضای حرمسرای ناصری و خدمه از تهران رهسپار این کاخ می‌شدند.عمارت دارای 19 اتاق در 2جبهه شمالی و شرقی عمارت است که کاربری خدماتی داشت. این مجموعه‌ همچنین دارای 2حمام است که یکی از آنها مورد استفاده همراهان شاه بود و دیگری به شخص ناصرالدین‌شاه اختصاص داشت.نقاشی‌های موجود در عمارت این کاخ اثر دست استاد کمال الملک نقاش است.

گزارش برنامه جمعه 26/8/96 شهرستانک قلعه ناصری

شرح گزارش :

ساعت 5:17 صبح به سمت جاده چالوس حرکت کردیم و ساعت 7:10 به شهرستانک رسیدیم و بعد از پارک کردن ماشین در اخرین نقطه جاده یعنی پل سیمانی شکسته پارک کردیم و اماده حرکت شدیم بعد از گرفتن چند عکس گروهی با اقای رهگذر و همنوردانش که به سمت قله بازرک میرفتند به راه افتادیم و در ابتدای مسیر جاده خاکی به سمت قلعه ناصری همنوردان کوهنورد از ما جدا شده و به سمت قله رفتند و ما هم به براه خود ادامه دادیم بعد از رسیدن به قلعه چون در ساعات اول صبح بود هنوز در قلعه را باز نکرده بودند ما به اتفاق دوستان مسیر خود را به سمت چشمه ادامه دادیم و بعد از گذشتن از کنار رودخانه در مسیر پا کوب و پشت سر گذاشتن شیب تند زیر چشمه به باغ میوه رسیدیم ساعت 9:11 برای خوردن صبحانه اتراق کردیم و بعد از خوردن صبحانه مفصل به سمت ارتفاعی که بالای چشمه قرار داشت صعود کردیم و بعد از ان از مسیر جاده خاکی به دلیل اینکه نفرات گروه کوهپیمایی قدرت پایین امدن از شیب تند مسیر را نداشتند به سمت پارکینگ حرکت کردیم ساعت 13:00 به پارکینگ و بعد از اندکی استراحت به سمت شهریار راه افتادیم و ساعت 15:00 به شهریار رسیدیم.

اطلاعات تکميلي

• هزینه ی برنامه: 32000تومان
  • ‫منابع‬ ‫تامین‬ ‫آب‬: چشمه ی موجود
  • پوشش گیاهی:

باغهای سردرختی (گیلاس ،سیب ،گردو ،آلبالو )وگیاهان دارویی:آویشن ،چای کوهی ،زالزالک تمشک ،گون ،بوماران ،قازیاقی

• گونه های حیوانی:

گرگ .روباه .شغال. کبک .انواع پرندگان صحرایی(کلاغ زاغ .قرقی. دلیچه )

• سرپرست برنامه: آقای سعید رهگذر
  • تهیه و تنظیم گزارش: آقای سعید رهگذر
  • تعداد نفرات شرکت کننده: 5نفر
  • اسامی نفرات شرکت کننده: اقایان حمید رضا شمس ، علیرضا شمس ، محمد حسین قاسمی خانم زهرا شمس