گزارش برنامهمجموع گزارش برنامه های گروه

سرپرست برنامه: خانم محبوبه حاجی آبادی
ثبت نام و راهبری: احمد سید اشرفی
---------
(Kojour to Sisangan" forest trekking program (Friday 15 & Saturday 16 May 2015"
from Kojour forest zone - After Marzan Abad - karaj-Chalous Rd. - Mazandaran - Iran

کجور
کجورنام منطقه ای است از طبرستان ( مازندران کنونی ) که در قدیم رویان خوانده می شد.کجور قصبۀ مرکزی دهستان بلده در بخش مرکزی شهرستان نوشهر است.در سال 740 هجری برابر با 1240 میلادی استاندار (جلال الدوله اسکندر بن زیاد) شروع به تجدید بنای قلعه شهر کجور کرده و چون این شهر در موقع تاخت و تاز مغول خراب و ویران شد وی در سال 746 هجری در اطراف آن شهر بارو کشید و بنای آن را تجدید نمود. از نظر جغرافیایی این منطقه بین دو کوه دماوند و علم کوه واقع شده است . در این منطقه گلهای زینتی و میوه های فصلی به وفور یافت می شود. تنوع جانوری در این منطقه بسیار زیاد است که شامل جانوران اهلی و غیر اهلی می شود. مردم این منطقه اغلب به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. دین اکثریت این منطقه اسلام و مذهب شیعه می باشد. سکنه منطقه رانیز گیلک ها و خواجه وندها تشکیل می دهند. منطقه کجور به علت داشتن وسعت مراتع دارای پراکندگی نسبی است و اکثر روستاها از هم فاصله دارند. منطقه کجور شامل 14 تابعه می باشد که هر کدام شامل دهستان ها و روستاهای مختلفی است. منطقۀ کجور دارای آموزش و پرورش،بخشداری،ثبت احوال،کمیته امداد و نیز موزۀ مردم شناسی کندلوس و... می باشد
موقعیت جغرافیایی :
منطقه کجور بین کوه دماوند و علم کوه و یا به عبارتی دیگر بین دو دره هراز و چالوس واقع شده است . این منطقه از مغرب به چالوس ، از مشرق به سولده نور ، ازجنوی به نور و از شمال به دریای خزر مشرف است. این منطقه دارای 14 تابعه می باشد که عبارتند از : 1- بلده 2- انگاس 3- بندپی 4- چلندر 5- فیروزکلا علیا 6-گیران 7- کچه رستاق 8- کالج 9- صلاح الدین کلا 10- خیرودکنار 11- کوهپر 12- پنجک رستاق 13- زانوس رستاق 14- زندرستاق
آب و هوای منطقه:
منطقه کجور دارای آب وهوایی معتدل و مر طوب می باشد. هوا در اکثر مواقع نظم فصلی ندارد و به همین علت نمی توان آن را به وضوح در یکی از گروه های فصلی قرار داد. زمستان های این منطقه بسیار سرد و با بارش برف همراه است و دارای تابستان هایی معتدل و مرطوب است. میزان بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و همین امر موجب تنوع پوشش گیاهی شده است. پوشش گیاهی مردم منطقه را به امر کشاورزی ، زراعت و باغداری واداشته است .
کوهها و رودخانه ها :
همان طور که در معرفی منطقه اشاره شد این منطقه بین دو کوه دماوند و علم کوه ونیز دو دره هراز و چالوس واقع شده است. اما علاوه بر این کوه هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه های پرآبی در این منطقه وجود دارد.این منطقه دارای چشمه های آب گرم می باشد که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می کند
فرهنگ عامه :
مردم منطقه بخصوص بومیان منطقه سفید پوست در بعضی موارد بور و چشم آبی هستند . عموما با هوش و با استعداد و مردم زحمتکش و مهربان و دلسوز و میهمان نواز هستند . چندان به فکر مال دنیا نیستند و عموما قانع و کمتر بلند پروازی می کنند . اگر محبتی در حق شان شود محال است آن را بی پاسخ بگذارند در این منطقه سرقت ، قتل ، جنایت خیلی کم اتفاق می افتد و با آن که نه ماه از سال اکثر خانه ها خالی از سکنه است و درها همه باز است کمتر پیش آمده که چیزی به سرقت رفته باشد. این مردم برای حفظ آبروی شان بسیار اهمیت قائلند اما اگر پردۀ گفتارشان با یکی پاره شد دیگر از گفتن حرفی یا تهمتی رویگردان نیستند .بازار شایعه به دلیل بیکاری و نبودن سرگرمی همیشه گرم است .برای حق نان و نمک احترام قائلند .در این منطقه به علت بافت عمیق خانوادگی زنان از مردان رو نمی گیرند تمام عقد ها در اینجا عقد دائم است. به ندرت پیش آمده که زنی طلاق گرفته باشد . زنان بیشتر از مردان برای تامین هزینه زندگی و خانواده تلاش می کنند . اکثر زنان قبل از شروع کار روزانه یک بار به جنگل می روند و هیزم مورد نیاز خانه را تامین می کنند .سپس بجز خانه داری در گله داری و کشاورزی دوش به دوش مرد خانه خود کار می کنند . آسیاب کردن گندم ، سفید کردن خانه ، شکستن هیزم برای تنور ، دوشیدن گاو ، جالیز کاری ، کاشتن سبزی ، ازجمله وظایف زن محسوب می شود . اگر چه مراسم و آیین های سنتی آنان روبه انقراض است اما هنوز در گوشه و کنار دهکده ها کجور روح تعاون و همیاری دیده می شو د
گویش محلی :
لهجه مردم منطقه کجور اکثرا مازندرانی و در بعضی از مناطق خواجه وندی هم صحبت می کنند که به نوعی لهجه کردی محسوب می شود. از قدیم ایام منطقۀ کجور تا جنگل های سی سنگان توسط راهی مالرو در اعماق دره ای که "مور" نامیده می شود، به هم مرتبط می شده اند. گفته می شود این درۀ تاریخی محل دفینه های و گنج های فراوانی است که ما به آن کاری نداریم. هدف سرازیر شدن از ارتفاعات کجور تا رسیدن به یکی از زیباترین پارک های جنگلی شمال ایران است. سی سنگان؛ این پارک 600 هکتاری و ساحل بسیار زیبایش در سال ۱۳۴۴ هجری شمسی توسط سعیدی آشتیانی طراحی و ایجاد شد. و علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و توریستی، سیاست حفظ و حراست از گونه‌های نادر و حفاظت شده گیاه شمشاد را به طور جدی دنبال می‌کند

برنامه جنگل نوردی کجور به سی سنگان
تاریخ برنامه : 25و26 اردیبهشت 94
سرپرست برنامه : محبوبه حاجی آبادی
سرقدم : احمد اشرفی
عقب دار : ناصر درخشان
میاندار: محمد محمودی
گزارش برنامه : ساعت 1 بامداد جمعه 94/2/25 توسط یک دستگاه میدل باس از شهریار به سمت کرج و از طریق جاده چالوس به سمت مقصد حرکت کردیم . ساعت 5 صبح به مرزن آباد رسیده و پس از استفاده از سرویس بهداشتی به سمت چالوس حرکت نموده و وارد جاده قدیم چالوس شده و اولین خروجی به سمت راست را که به (دشت نظیر ، کندولوس و کجور) منتهی می شود را در پیش گرفتیم . پس از طی 55 کیلومتر در ساعت 7/50 از کجور عبور کرده و اولین سه راهی را که سمت راست به (فیروزکلا و کندلوس) می رود و ما به سمت چپ به طرف (کدیر و بین) پیچیدیم و ساعت 8/10 به سه راهی دوم که سمت راست به طرف (کدیر و پی مد) و سمت چپ که مسیر ما می باشد و به طرف روستای (بین ، کهنه ده و امامزاده حسین و بی بی سید خاتون) منتهی می شود را در پیش گرفتیم و ساعت 8/30 صبح در کنار تپه سنگی و سه راهی که محل شروع راهپیمائی ما می باشد توقف نمودیم . پس از تقسیم کوله ها، ساعت 8/45 راهپیمائی را به سمت شمال در مسیر پاکوب مشخص شروع کردیم . ساعت 10 از کنار معدن زغال عبور کرده و ساعت 10/30 قبل از گردنه جهت صرف صبحانه به مدت 1 ساعت اطراق نمودیم و ساعت 11/30 به حرکت خود ادامه داده و بعد از عبور از گردنه و سرازیر شدن به داخل (تنگه مور) و چند بار عبور از رودخانه و بعد از گذشتن از دو شیب رو به بالا ساعت 12/30 به مکان مسطح که محل نگهداری گاوها و یک کلبه میباشد رسیدیم . پس از 10 دقیقه استراحت ساعت 12/40 حرکت کرده و ساعت 13 در بین راه از کنار یک تخته سنگ بزرگ عبور کرده و به سمت رودخانه در پاکوبی که با سنگ چین قدیمی ، کف فرش شده و مشخص است سرازیر شدیم و بعد از عبور از رودخانه و رفتن به سمت راست آن ، از گنار سیم خاردارها و در پاکوب مشخص مسیر را ادامه دادیم . در سمت چپ رودخانه ، دیواره صخره ای آهکی رنگ ، بلند و طولانی وجود دارد . و یک آبشار پر آب و بسیار بلند از بالای این دیواره سرازیر می باشد . که با دقت می توان آنرا از لابلای درختان بلند دید . ساعت 14 به چند کلبه خرابه چوپانی در سمت راست رودخانه رسیده و به سمت محل کمپ شبانه حرکت کردیم. (برای رفتن به محل کمپ ازمحل کلبه ها 50 متر به طرف رودخانه به عقب برگشتیم و بعد از عبور از رودخانه با کمی شیب رو به بالا ، سمت راست به آبشار ، محل تامین آب و محل برپائی 2 عدد چادر 2 نفره و سمت چپ به محل کمپ شبمانی می رود . اینجا فضای مناسبی برای برپائی حدوداً 20 چادر 2 نفره و بزرگتر وجود دارد و از یکطرف به دیواره و از طرف دیگر به رودخانه منتهی می باشد) . ساعت14/30 به این محل رسیدیم و پس از برپائی چادرها و صرف نهار و استراحت ، به جمع آوری هیزم های خشک برای آتش شبانه مشغول شدیم . قبل از تاریک شدن هوا در وسط کمپ آتش افروختیم و با تاریک شدن هوا تا پاسی از شب در کنار آتش به صرف چای و تنقلات و شام و گپ و گفتگوی دوستانه پرداختیم . و شب خواب راحتی داشتیم
جمعه 94/2/26 : ساعت 7/30 صبح بیدار باش و پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادرها و بستن کوله ها و نظافت محل کمپ ، ساعت 9حرکت و مسیر پاکوب را در سمت چپ رودخانه از کنار آبشار کوچک محل تامین آب کمپ ، در جنگل به سمت پائین ادامه دادیم . در بین مسیر در سمت چپ بعد از عبور از کنار دیوار سنگ چین کوتاه به یک کلبه جنگلی رسیدیم و پس از عبور از کنار آن به 2 عدد سنگ بزرگ که درخت از درون آنها سبز شده و باعث ترکیدن آنها گردیده رسیدیم و پس از عبور از کنار این سنگها ، پاکوب سنگ چین شده قدیمی دیده می شود. کم کم با عبور از یک شیب تند با مسیر زیگزاگ و سرازیر ساعت 10 به کف یک دره رسیدیم و پس از 10 دقیقه استراحت و رسیدن همه گروه دوباره حرکت رو به پائین را در همان مسیر زیگزاگ ادامه داده و ساعت 11/15 به کف یک دره که در آن آب جاری بود رسیدیم . سمت چپ این دره به آبشار بزرگ و سمت راست به رودخانه اصلی که به سی سنگان می رود و در قسمت چپ رودخانه پاکوب مشخص است .(در اینجا در چند نقطه جمعاً برای برپایی 6 عدد چادر دو نفره محل وجود دارد) . به مدت 2ساعت در این محل به آبتنی و استراحت و گرفتن عکس یادگاری و صرف ناهار اتراق نمودیم و ساعت 13/15 مسیر حرکت را از این نقطه پشت به آبشار به سمت چپ و بعد از پیمودن شیب بسیار تند رو به بالا به سه راهی میرسیم و مسیر سمت چپ را با تعویض دره ادامه می دهیم و پاکوب مشخص را سرازیر می شویم . بعد از عبور از رودخانه اصلی و رفتن به سمت راست آن یک چشمه وجود دارد ، بعد از چشمه و عبور از شیب تند به سمت بالا ساعت 14/30 در محل مسطحی 10 دقیقه استراحت کردیم . سمت چپ این محل به علت فرسایش توسط آب رودخانه ، دیواره ی خاکی و ریزشی ایجاد شده و بسیار خطرناک است مسیر را از انتهای این دیواره رو به پایین و توسط حمایت فنی چند تن از همنوردان به آهستگی و با احتیاط یک به یک طی نمودیم و در ساعت 15 به محل چشمه کنار رودخانه رسیدیم . کمی جلوتر در سمت راست رودخانه یک آبشار بسیار زیبا وجود دارد . از اینجا به بعد مسیر را در سمت راست و کنار رودخانه ادامه داده و ساعت 16 به سمت چپ رودخانه رفتیم ، در سمت چپ رودخانه در محل عبور از آن ، روی یک تخت سنگ بزرگ نوشته شده هیــوا و در پای آن چشمه آب آهکی وجود دارد. از این به بعد مسیر در جاده خاکی تا ملاکلا ادامه دارد ، در این محل به مدت 20 دقیقه استراحت نموده و ساعت 16/20 دوباره حرکت کردیم ، ساعت 16/40 به محل پارک خودروها در انتهای مسیر رسیدیم ؛ این محل چهار دیواری بوده و رو به روی درب آن سفره خانه سنتی دوستان و در کنار آن تابلوی سبز جنگل و آموزش نصب شده است. پس از خروج از این محل بسمت مرکز روستا حرکت نموده و در مسجد جامع ملاکلا به شستو شوی دست و صورت و استراحت کوتاه و اقامه نماز پرداختیم . ساعت 17با آمدن میدل باس کوله ها را بار زده و مسیر بازگشت را درپیش گرفتیم و بعد از طی جاده کناره و عبور از کمربندی نوشهر ، وارد جاده ی قدیم چالوس شدیم. ترافیک سنگین سبب شد حدودا" 5 ساعت عبور از مرزن آباد به طول بی انجامدبعد از آن وارد مسیر یکطرفه جاده چالوس شدیم. ساعت 2/30 جهت صرف شام بعد از تونل کندوان توقف نموده و پس از صرف شام و استراحت کوتاه به مسیر خود ادامه دادیم و در ساعت 4/30 بامداد یکشنبه به شهریار رسیده و برنامه با موفقیت به پایان رسید.
هزینه برنامه : هر نفر 65 هزار تومان

• سطح برنامه: متوسط
  • آنتن دهی در مسیر: ضعیف
  • مسیر دسترسی:

جاده چالوس - بعد از مرزن آباد - خروجی کندلوس و کجور - ابتدای جنگل کجور و امتداد رود کجور

• هزینه ی برنامه: 65000 تومان
  • ‫منابع‬ ‫تامین‬ ‫آب‬: همراه داشتن دولیتر آب در طول مسیر چندین چشمه وجود دارد
  • ‫تجهیزات‬ ‫مورد‬ ‫نیاز‬: تجهیزات شب مانی و پیمایش طولانی لباس مناسب فصل
  • پوشش گیاهی:

استان مازندران به ویژه دامنه سلسله جبال البرز دارای درختان جنگلی و پوشش گیاهی انبوهی است. منطقه کجور نیز به علت واقع شدن در این استان و قرارگیری آن در دامنه ها وارتفاعات دارای پوشش گیاهی غنی است . از طبیعت این منطقه جنگل های بی شمار و دشت هایی بی نظیر را می توان نام برد که جلوه آن نظر هر بیننده ای را جلب می کند. همچنین منطقه کجور به علت داشتن گیاهان زینتی و دارویی مثل بته شیر خشت ، مهلب ، چای چوبان ، مریم گلی ، ممرز ، زبان گنجشک ،سفیدپلت ، لیلکی ، افرا ، شب خسب ، ون ، نمدار ، اوجا ، صنوبر ، راش ، ازگیل و گلابی جنگلی و شمشاد آن را معرف خاص و عام کرده است

• گونه های حیوانی:

این منطقه به علت داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب و پوشش گیاهی و جنگلی انبوه و دارا بودن دشت های مرتفع و علفزارها ، دارای جانوران متنوعی مثل شغال ، تشی ، روباه ، گرگ ، گراز ، خرس و عقاب می باشد که بسیاری از آنها کمیاب یا حتی نایاب در اکثر نقاط کشور و در بعضی موارد ، دنیا می باشد که به دلیل حمایت نکردن و گمنام ماندن بعضی از آنها متاسفانه در حال انقراض می باشند و یا منقرض شده اند.(مثل پلنگ)

• سرپرست برنامه: خانم محبوبه حاجی آبادی
  • تهیه و تنظیم گزارش: خانم محبوبه حاجی آبادی
  • همنورد نمونه: آقای بهزاد سلیمانی
  • تعداد نفرات شرکت کننده: 29 نفر
  • اسامی نفرات شرکت کننده: احمد سید اشرفی محبوبه حاجی آبادی اکرم بیات اعظم چغایی زاده ناهید شریفی عارفه رجب معصومه رهگذر مهرآفرین حاجی آبادی فهیمه افشاریان فاطیما حسنی نیا محسن شاهمیری سعید رسولی رضا جعفرلو حبیب طاهریان امیرحسین حسنی حمید سپهری بهزاد سلیمانی مصطفی حبیبی امیر اسد زاده محمد محمودی محمد اعجازی مهدی فیض آبادی وحید فیض آبادی ناصر درخشان احسان رهگذر صادق رهگذر حامد منتظری کامبیز عبدالهی فرزانه الکتریک
  • مناسبات: مبعث پیامبر (ص)